.

.

söndag 17 november 2013

Havsöring på Öland (16/10)

Klockan ringer kl 05:00, jag vaknar upp något seg i huvudet med dimma framför ögonen och inser att idag är det havsöringsfiske som gäller. Kliver upp raskt, klär på mig och äter en stabil frukost. Allt är packat och klart och draglådan är uppdaterad med nya drag.
Jag beger mig ut till bilen, packar ner allt och åker iväg för att hämta upp Rasmus. Därefter sätter vi kurs mot Kalmar och Öland!
Väl på plats så möter vi upp Niclas som visar oss vilka ställen som kan tänkas gälla för dagen enligt rådande väderlek, dvs vindriktning, vattentemperatur, vågornas riktning etc etc.
Vi börjar med att fiska av ett område strax norr om Borgholm. Förhållandena är på topp men tyvärr så kammar vi noll.
Väl väl, vi fortsätter norrut en bit och provar en udde som tydligen levererat bra med fisk tidigare. Där får jag kontakt efter några kast! Adrenalinet rusar och jag vevar in fisken mot ytan för att få se den silverblanka havsöringen. Men usch! Det visar sig vara en gädda som glufsat i sig mitt Sillver-drag.. Nu sticker vi härifrån säger jag till Rasmus..


Vi beger oss ännu längre norrut, mot Äleklinta, som är ett populärt havsöringsområde. En bit innan Äleklinta får vi syn på ett antal kameler! (!?) Vi stannar, tar ett par bilder, och åker vidare. När vi svänger in på den lokala vägen så får vi syn på en kamel som på något vis sprungit över staketet och som nu springer längs med vägen framför våran bil. Helt plötsligt så vänder han sig om och börjar springa rakt emot oss.. Något av det galnaste som hänt i mitt liv. Vi blir båda livrädda, men precis innan bilen så viker kamelen av och fortsätter förbi bilen.








Nåväl, efter 20 minuters bilfärd så är vi äntligen framme. Vi parkerar bilen och beger oss ner mot havet, det blåser verkligen redigt här!
Vi fiskar av området hyfsat fort och inser att silvertorpederna tyvärr inte är här idag...
Södra området
Norra området
Ett av dragen för dagen. Sillver - Fegis.

Rasmus

Vi går tillbaka till bilen och bestämmer oss för att fortsätta norrut till Löttorp. Området ser riktigt lovande ut och vi går genast ner och börjar fiska.




Efter att ha fiskat en stund, så kommer Niclas och tipsar oss om ett ställe några 100 meter längre upp.
Vi åker genast dit och delar upp området på 2. Rasmus fiskar av den södra delen och jag den norra.
Nu har klockan passerat 15:00 och det börjar snart bli dags att bege sig hemåt.
Jag byter drag till ett Truttan - Tånglake och börjar fiska av mitt område, rör mig sakta längre och längre norrut och helt plötsligt så smäller det, fisk! Ett ordentligt hugg och adrenalinet rusar i min kropp. Efter en snabb drillning så ser jag att det är en blank och fin havsöring! Äntligen!
Vi tar en bild, krokar av fisken och släpper in den igen, tyvärr bara 35 cm.




Några minuter senare hör jag rop bakom mig, Rasmus har fått en havsöring han med! Han viftar med handen och verkar vara ordentligt exalterad. Jag springer fram till honom och gratulerar honom. En något större blank havsöring, 44 cm kanske.
Efter några fler kast så beslutar vi oss för att bryta för dagen och bege oss hemåt till Karlskrona.

Det här var en helt underbar dag. Både jag och Rasmus fångade våran första havsöring och många fler kommer det att bli!
Vi kommer inom kort att åka tillbaka till Öland för ännu mer havsöringsfiske.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar