.

.

lördag 11 januari 2014

Havsöring i Blekinge

Som vanligt så är lördagar tillägnade havsöring, med vissa undantag. Denna gången åkte vi till utkanten av Blekinge, nämligen Sölvesborg med omnejd!

Idag var min fiskebroder Rasmus upptagen pga studier så det blev helt enkelt bara jag i bilen. Efter en trevlig åktur så befann jag mig vid Sternö, Karlskrona, där jag skulle möta upp resten av sällskapet och åka vidare.

Jag lyckades på nåt vis glömma mina vadare hemma så det blev en vända hem emellan dessutom...
Väl på plats i Sölvesborg så riggade vi upp spöna och började att vada ut. Jag hann knappt komma ut 4 meter innan jag hör ett redigt plums bakom mig.. Jag vände mig om och såg Johan halvligga i vattnet med spöet fullt av tång och gräs, kunde inte heja mig för skratt.

Vi fiskade av hela viken och bytte plats till andra sidan där det var betydligt lugnare vatten och mycket behagligare att fiska på. Efter några timmar så bröt vi för lunch som idag bestod av mackor och grillade korvar & bröd.





När vi kom fram till elden där de andra befann sig visade det sig att Ingemar haft 2 (!?) fiskar som huggit.
Efter noga redogörelse så fick vi reda på att den första huggit 7-10 meter ifrån honom och tappades direkt efteråt. Den andra högg 1,5 meter ifrån honom och drillades en ytterst liten stund för att sedan krokas av. I detta ögonblick så lyckades fisken slita sig och simma tillbaka. Ingemar mer eller mindre slängde i sig efter fisken, men den var tyvärr snabbare än honom..
Båda fiskarna högg på ett Toby 28g Blå/silver (glittrigt).

Efter den här berättelsen så var både jag och Johan riktigt exalterade och vadade genast ut i området igen.
Tomhänta efter några timmars nötande så gav vi oss och åkte istället till Sternö där vi tänkte testa en vik på västra sidan. 

Väl på plats så fiskade vi av hela viken utan vidare resultat. Vi träffade några personer som sa att några förra veckan hade fått havsöring där. Så det återstår bara att komma tillbaka och nöta!

Jag körde helt och hållet på draget Gruff idag, i storlekarna L och XL i färgerna pattegris, röd/svart, grön/vitpearl och gul/rött. 

Imorn blir det en tur till Torhamns udde för att se ifall havsöringen är på hugget där kanske.

Skitfiske!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar