.

.

söndag 5 januari 2014

Havsöringspremiär!

Det var en regnig morgon, klockan stod på 06:00. Dagen till ära var tillägnad havsöringsfiske längs Skånekusten.
Drygt 16 mil senare var vi på plats vid Prästens badkar i Vik. Vi parkerade och begav oss ner mot havet, det såg riktigt inbjudande ut och vågorna var höga.
Jag och Rasmus hade med oss våra nya vadare och tänkte att det var ett ypperligt tillfälle att testa dessa, mycket riktigt så kom de väl till användning då det gick lite mer än 1,5 meters vågor...
På första platsen precis till höger om själva badkaret hade Rasmus en efterföljare som högg, dock så missade fisken draget. 
Jag förflyttade mig till ett lite mer lugnare ställe (trodde jag), men rätt som det var så kom det en 2 meters våg och sköljde över hela mig, bokstavligt talat. Kallt, men uppfriskande.
Vi förflyttade oss till hamnen i Vik och testade lite där. Efter 10 minuter så hade Rasmus en efterföljare som högg 3 gånger men missade draget, på nästa kast var den krokad. En liten blänkare på kanske 35 cm, men riktigt fin! Den tog på ett Gruffdrag i storlek XL, färg: pattegris.
Vi fiskade av sträckan norrut och åkte sedan in till Kivik för att leta upp några fler ställen. Efter att vi vadat ut en bit insåg vi att det var otroligt mycket skit i vattnet så vi vända om och åkte tillbaka till Vik. 
Vi fiskade av exakt samma sträcka som förut, dock utan framgång...
Rasmus gav upp pga kylan och flydde till bilen men jag stannade kvar och nötte 30 minuter till. Jag bytte drag till Sillver i färgen "08:a" och efter några kast så nappade det, en liten brunfärgad havsöring på kanske 40 cm. Den fick givetvis simma vidare.
Skymningen föll och det var tyvärr dags att dra sig hemåt...  

Vi lär definitivt komma tillbaka till Vik och Kivik!
Tyvärr blev det inga bilder idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar