.

.

söndag 12 januari 2014

Damma av flugutrustningen

Var riktigt seg idag på morgonen när klockan ringde. Vanligtvis så brukar jag ta söndagen för att sova ut lite och vila efter veckans arbete, men nu gäller det att fiska så mycket det bara går. Minusgraderna kommer som ett brev på posten och vintern knackar på dörren...

Idag fick jag och Rasmus nöjet att få flugfiska med Mikael Söderstrand från flugor.se (Sameo). En riktigt kunnig och duktig sportfiskare. 
På menyn stod flugfiske efter gädda på Torhamns udde. 

Det här med flugfiske är fortfarande rätt så nytt för mig. Givetvis har jag provat det innan för kanske 8 år sen men sedan dess har utrustningen bara legat och dammat..

Väl på plats så plockade vi ihop våra spön och begav oss ut mot den östra sidan. Vi tog var sitt område och började att fiska av det. Inte ett enda hugg...

Efter en förflyttning till en lite grundare vik så kom huggen. Rasmus drillade fisk, Micke drillade fisk medan jag stod där som ett fån och viftade fram och tillbaka. Till slut var det även min tur, vilket hugg! Brutalt. Känslan att drilla gädda med flugutrustning är obeskrivlig. Både jag och Rasmus blev lite smått frälsta.. Fiskarna här var otroligt små så vi flyttade oss till en lite mer sydvänd vid för att se ifall de var något större där.

Mycket riktigt! 
Jag skulle precis ta upp min fluga och kasta ut den igen när jag ser att vattnet plogas upp bakom den och plötsligt hugger det till. En finare fisk. Vevar snabbt in slacklinan och drillar fisken en liten stund innan jag slutligen kan kroka av den. Ca 2,5 kg kanske, men en riktigt pigg rackare!
Micke drillade fisk stup i kvarten. Vi hörde konstant "Där satt den!" och ett redigt plaskande bakom oss.
Rasmus fick upp några stycken också, riktigt fina.

Vinden ökade i styrka och det började bli riktigt jobbigt att stå där och vifta så vi gas oss för dagen.
Totalt kanske 15 fiskar. Säkert 10 tappade, minst.

Lite bilder från dagen: 

Micke med en av dagens gäddor.

Rasmus

Micke

Sista området

Skitfiske!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar