.

.

måndag 2 september 2013

Gäddhäng

Idag har det blåst och regnat ordentligt i Karlskrona vilket har fått mig på tankar att kanske ta upp jakten på havsöringen igen, men väl efter jobbet så var vinden borta och solen stekte på för fullt.
Det blev istället en tur till Hästö och Vemöparken med Magnus och Tobbe. 
Jag har fiskat en hel del med Magnus innan, men Tobbe är ny bekantskap. Men först innan fisketuren blev det en tur till Karlskrona Marin där vi inhandlade lite nya spinnare. Det blev en guld wipp 15g med en kopparsked och en annan myran spinnare 18g med gul kropp och silvrig sked.



Vi packade bilen och åkte iväg till Hästö, där jag tidigare hört att det ska vara fint abborrefiske.
Efter en del irrande och letande så hittade vi en lämplig plats. Ganska fina djupvariationer och lätt pålandsvind. Här borde Abborren hugga tänkte vi.


Magnus satte ihop sitt spö och efter första kastet skriker han "fisk!" Jag hinner inte ens sätta ihop mitt spö innan han krokar en fin gädda, modell mindre. Den kämpade dock tappert.
När fisken bryter ytan ser vi att den huggit på ett ytterst sällsynt ställe, nämligen i nederkanten av gälen. 
Såg riktigt knasigt ut.




Efter några bilder fick gäddan sin frihet tillbaka och simmade tillbaka ner i djupet.
Vi kastade några fler gånger men beslutade oss för att byta ställe, så vi gick till grannviken där det inte blåste lika mycket.


Jag bytte drag till en myrans spinnare med gul kropp och silvrig sked, som jag köpt tidigare idag. "Fisk!" En glupsk abborre hade näst intill svalt spinnaren. 


Skiftade drag till den andra spinnaren som jag köpte tidigare. Kastade några kast och känner att något är på och nafsar på draget, gör ett vevstopp och där sitter det ännu en abborre!




Magnus och Tobbe blev rätt trötta på att jämt se mig få fisk så vi beslutade oss för att dra till gäddvik där vi fått en hel del gädda under våren.
Här var det helt vindstilla men fisken fanns där då vi hade observerat en större gädda precis bredvid bryggan som vi stod på. 


Vi satte åter ihop spöna och började fiska. Här växte det rejält med gäddgräs som resulterade i en hel del bottennapp och tång.. Plötsligt ropar Tobbe "Fisk!" Hans mörrum-spinnare hade lockat till sig en 2 kilos gädda. Efter en kortare kamp så var fisken upp på bryggan. 



Färgen på Tobbes mörrum-spinnare var gul/orange huvud med silvrig sked och eftersom det blivit rätt glest mellan huggen så bytte jag drag till en Reflex red spinnare med orange/limegrön/gul sked. 
Efter kanske 3 kastet så kände jag plötsligt ett rejält hugg "Gädda!" Han kämpade på ordentligt och gjorde något enstaka hopp innan jag vevade hem honom. 


Allt som allt så var det en riktigt trevlig och lyckad fisketur. En hel del fisk på de få timmar som vi faktiskt fiskade. 
Vi får se om det blir några havsöringar snart, det har rapporterats lite fina fångster i Karlskrona med omnejd ;)

Sktifiske!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar