.

.

lördag 14 september 2013

Regnbåge! (14/9)

En dag innan fredningen på havsöring så beslutar jag mig för att försöka fiska lite regnbåge med fluga och spinnutrusning!
Havsöringsfiske blir det nog imorn (Söndag) ifall sambon går med på det dvs...

Väl väl.. Packade ner några mackor och begav mig till sjöarna kring Ronneby, de har visat sig innehålla en hel del regnbåge (Skärsjön, Galtsjön) som jag skrivit om tidigare. 
Väl på plats så plockar jag fram flugspöet och Europa 12:an åker på. Efter ett antal kast så beslutar jag mig för att byta fluga till superpuppan. Verkar som att regnbågarna inte vill ha mina flugor.
Byter till spinnspöet och en liten mörkfärgad panterspinnare på 7 g med kopparsked åker på.
På första kastet får jag napp! En fin regnbåge, när jag ska landa honom så lyckas han tyvärr skaka loss...
Kastar några fler gånger utan framgång... 
Beslutar mig för att istället äta mina mackor och ladda om för att sedan försöka igen. 
Samma spinnare får sitta på, den har trots allt levererat en fin regnbåge! 
Jag ser ett redigt vak mitt på sjön och passar på att kasta i samma riktning, mitt på! Efter några sekunder så nappar det, yes! Nu gäller det bara att fisken inte krokar loss...
Efter en stunds stridande så landar jag den här fina silverblanka regnbågen! 1 kg vägde den.


Nöjd som jag var så åkte jag hem med ett glatt leende på läpparna. Det ska definitivt fiskas mer regnbåge i höst.

Skitfiske på er!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar