.

.

torsdag 5 september 2013

Vilket Fiske!

Idag var en sådan dag då man hade velat fiska hela dagen... 
Vilket fiske!

Jag jobbade lite sent idag och kom hem vid kanske 18 snåret, fiske stod så klart på agendan. Tog en snabb dusch och kollade med Magnus ifall han var sugen på att testa ett nytt ställe som tydligen levererat otroligt bra på försommaren. Han var rätt förkyld och mådde inte så bra men ställde upp ändå.
Jag packade ner grejerna i bilen och hämtade upp honom för att sedan dra vidare. Väl på plats så hittade ett lämpligt ställe att parkera bilen och tog sedan med oss all utrustning till kajkanten.
Magnus var lite snabbare än mig och var igång med sitt fiske på någon minut, jag tänkte rigga upp ett metspö men plötsligt så hör jag hur Magnus broms viner för fullt! Napp! Jag vänder mig om och ser hur fisken bara spelar ut mer och mer lina. Det visar sig vara en glupsk gädda som svalde Magnus Reflex Red YP. Ett fint exemplar på nästan 4 kg. Han kämpade på ordentligt och gjorde ett antal rusningar.


Jag hinner precis kasta mitt första kast innan Magnus broms åter snurrar för full rulle. Det här är alltså 3:e kastet totalt! En Abborre modell större har svalt exakt samma spinnare... Den bjuder upp till en trevlig fajt. 
Strax efteråt nappar det för mig också, äntligen! Det visar sig tyvärr bara vara en mindre Abborre...

Min abborre.

Magnus och min abborre.
Det visar sig vara väldigt fina djupvariationer i området som vi fiskar i, ideellt för både abborre och gädda, som vi fått erfara. 
Efter några minuter så sitter det åter en gädda på Magnus spinnare. När den bryter ytan så ser den något annorlunda ut.. Den är insnurrad  i massvis med "gäddgräs", lite ovanligt. Efter några bilder så får han tillbaka sin frihet och simmar vidare ner i djupet. 



Skymningen faller och vi beslutar oss för att strax dra oss hemåt, men plötsligt så nappar det återigen! Magnus kammar hem en abborre till, ungefär lika stor som min, och efter det så avslutar vi för dagen. 

Hit kommer vi absolut fler gånger.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar