.

.

torsdag 16 april 2015

Gotland, Öjn, Kalkatraz 

Till slut så blev det äntligen dags för årets havsöringsresa till Gotland!
Jag hade visserligen att uppkommande prov direkt efter hemkomsten av den här resan, men det löste sig förvånansvärt bra (?).

Torsdag kväll (9/4) tog vi färjan över från Oskarshamn till Visby och passade på att diskutera lite hur vi trodde att fisket skulle bli i år. Förra året tog vi sammanlagt 14 fiskar på 7 personer och i år skulle vi bli 10 (!) stycken. Vi beslutade oss för att inte gå in med några som helst förhoppningar för att få ut så mycket som möjligt av resan. Det är ju alltid lite svårt att inte ha förhoppningar när man reser till ett ställe som Gotland som år efter år levererar stor fisk!

Vi ankom Visby hamn 00:05 och mötte upp våra vänner på Mullbärsgården, som jag för övrigt kan rekommendera varmt! Ett väldigt trevligt litet "kollektiv" där man delar på kök men har egen dusch samt toalett på rummet, väldigt smidigt!

Vi tog var sin öl, diskuterade var vi skulle fiska kommande dag och gick slutligen och la oss.

Klockan ringde vid 07:00 och vi gick snabbt upp och gjorde oss några mackor för att sedan dra iväg till ett ställe norr om Visby. Det såg riktigt hett ut men tyvärr så hade vi bara ett följe samt 2 tappade fiskar. Men havsöringarna var där! Ett gott tecken. 










Vi hade verkligen en riktigt redig bil som klarade allt!
Vi förflyttade oss några mil söder om Visby för att testa på de ställena som levererade fisk förra året och givetvis levererade det fisk i år också! Mattias tog 3 fiskar lite snabbt innan vi andra ens hunnit komma igång, men han bor på öjn trots allt...






Här tappade jag en redigt pigg fisk, ca 2-3 kg utan tvekan. Den högg brutalt, gjorde en rusning och sedan ett vackert lufthopp där den skakade loss draget.. Riktigt surt. Några kast senare hade jag en fin efterföljare som inte behagade att hugga på mitt gruffdrag...







Vi bestämde oss för att fiska här resen av dagen. Rasmus fick en trevlig liten rackare som efter några snabba bilder fick simma vidare. 
























Vi åt lite grillat lamm, fiskade lite till, fick några mindre havsöringar och åkte därefter hem för att vila upp oss inför morgondagen. 

På lördagen skulle vi testa östra sidan men vi passade på att först åka till Lummelunda för att se om det klassiska stället höll någon fisk. 










Lummelunda höll tyvärr ingen fisk denna gången så vi beslutade oss för att slå ihop oss med resten av gruppen på östra sidan. 
Väl på plats upptäckte vi att det var brutalt stilla och ingen rörelse i vattnet överhuvudtaget... Dock väldigt behagligt! Vi njöt av solen,bytte till några andra ställen, men tyvärr fanns här ingen fisk.









Östra sidan svek oss och vi begav oss tvärs över landet för att fiska 2-3 mil söder om Visby istället.
Här var det mycket liv och rörelse i vattnet och det luktade verkligen havsöring...

Det tog inte lång tid förrän det började hugga ganska så frekvent! Jag hittade ett stim på ett antal havsöringar som på vartannat kast var på draget, men lossnade hela tiden. Till slut fastnade en rackare. 
Jag låter bilderna tala för sig själv.















Detta var garanterat det bästa stället på de här 2 dagarna. Det hoppade fisk 4 meter framför mig, magnifikt! Sedan högg det till ordentligt, ett lufthopp, fisken är kvar, yes!! tänkte jag. Jag började att gå bakåt för att taila in fisken men givetvis lossnade denna med... 

Johan fick sin första havsöring någonsin!



Rasmus tog en fin tjock fisk på ca 2-2,5 kg!

Även en liten film på releasen



Totalt hittills hade jag fått upp 1 fisk, tappat 5. Rasmus 3, Mattias 1. Resterade hade jag dålig koll på tyvärr..

Vi avslutade fisket på topp och begav oss hemåt till Mullbärsgården för att byta om och sedan gå ut på stan. Det blev en något sen kväll och det hela slutade med att jag fick sova i min säng, i köket, mitt bland de andra gästerna...
Vill ni veta mer så får ni fråga mig personligen. 

Dagen därpå skulle vi åka hem men lite fiske hann vi trots allt med! 3 av oss var totalt utslagna varav 2 stannade kvar i sängen, tillsammans med katten som smugit sig in på natten (!?).

Iom att det blåste nästan kuling på västra sidan så blev vi borttvingade till östra och där var det liv i vattnet! 
Det var knappt så att det gick att fiska tack vare vinden men trots dessa svåra förhållanden så kom det upp 3 fiskar totalt. varar 1 var riktigt fin.










Denna fina gynnare fick följa med hem som en trofé och kulinarisk matupplevelse för Micke.

Innan vi avslutade resan så passade vi på att kika lite på vågorna på västra sidan. Detta var tydligen "små" vågor om man jämför med de vågor som bildas under höststormarna på öjn.










Det blev totalt 15 fiskar i år, och minst lika många tappade... i höst eller nästa år kommer vi tillbaka och jag ser redan fram emot det!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar