.

.

tisdag 7 april 2015

Tappat PB...

Vi bestämde oss för att ses vid Gö-kalv parkering kl 10:00. Vi skulle idag bli en lite större skara personer; Jag, Micke, Jens, Joel och Mattias som tillsammans skulle försöka lura upp några fina silvriga torpeder!

Dagen började inte speciellt bra då jag glömde vadarstav, mackor, kaffe samt förståndet hemma men jag intalade mig själv att det inte var hela världen. 

Vi träffades vid parkeringen och riggade spöna för att sedan gå en längre promenad till nya fiskeområden. Väl på plats tog vi en fika och blickade ut över vattnet för att försöka få lite nys om strömmar, stenpartier osv. 







Jag saknade redan mina mackor, och kaffet, ja och givetvis kakorna!
Efter den välförtjänta fikan vadade vi ut och började kasta av området.. Inte en känning, totalt dött och knappt nån rörelse i vattnet, skit!
Efter 14 tiden nån gång så vände vinden äntligen och det började istället att blåsa sydväst. Vi tryckte i oss korvarna som vi hade grillat och begav oss ut lite längre söderut. 
Jens laddade på ordentligt med sitt nya spö och jag hann bara vända mig om innan jag hör ett dånande kraaaak. Spöjäveln gick av.. Precis innan första delningen. Reklamation på det!
Som tur var så hade både Micke och Jens reservspön i bilarna som han kasade iväg för att hämta.

Jag och Micke gick lite längre söderut och vadade ut till var sin sten. Efter kanske 20 min skriker Micke till: FIISK!
Jag hoppar ner från stenen och springer för att hämta kameran och när jag kommit fram möts jag av detta:





En så kallad 85% are som många egentligen hade behållit men eftersom det inte var någon 100% blänkare så fick den friheten åter.
Beräknad vikt ca 3,5-4,0 kg. Kul!







Jag går tillbaka ut på min sten och kastar av området en gång till, byter bete, och fortsätter.
Efter kanske 10 kast smäller det på, större fisk! Den rusar iväg i full fart och rullen bara viner och skriker! Detta är en PB fisk, garanterat! Den rullar runt i ytan och det är först då jag får se storleken på den, ca 3,5-4,0 kg rent silver! Den gör ytterligare en till rusning och skakar sedan på huvudet.... Draget lossnar... Vilken besvikelse! Mitt livs fisk..
Jag nöter på i 20 minuter till men inget händer, en sån otur alltså!

Vi går tillbaka för att ta en fika och träffar på de andra. Ingen har känt nåt förutom mig och Micke. Joel har observerat fisk i ytan som tyvärr ej velat hugga.
Vi slurpar i oss kaffet och beger oss ut igen.. Jag nöter och nöter men ingenting händer, istället skriker Micke: Fiiisk!
Jag får mig en helskottas springtur tillbaka till grillplatsen, hämtar kameran, och kasar ut till Micke som är ca 300 meter ifrån mig. Ännu en kolbit! En så kallad fullblodsbesa, men en pigg sådan! ca 2,5-3,0 kg kanske. Efter några snabba bilder får den friheten åter och vi beslutar oss för att avsluta dagen på topp. 

Värt att notera var att det normalt inte brukar stå så många besor i just det här området. Det tyder på bra reproduktion i ån och om några veckor så har vi mängder med blankfisk i området!








På torsdag sticker jag iväg till Gotland och jagar riktigt stora fina havsöringar! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar